Paintings Polonia and Grunwald
Obraz
„Polonia” nawiązuje do symbolicznego przedstawienia Polski jako
kobiety w obrazach Matejki, Malczewskiego i Wyspiańskiego i jest
próbą syntetycznego ujęcia wizualnego ekwiwalentu polskości.
Obraz „Grunwald” nawiązuje do proroctwa św. Jadwigi Królowej
przepowiadającego klęskę zakonu krzyżackiego
Lampy naftowe
Obrazy
z motywem lamp naftowych tworzone były w kontekście
mającej się odbyć w Melbourne wystawy lamp naftowych.
Zamki
Artystyczna kompozycja zamków jest bardzo
ważnym elementem tworzonych artystycznych ujęć zamków w
tle symetryczno-fraktalowej tkanki filozoficznego przekazu. Zamki,
a w
szczególności malownicze ruiny od stuleci stanowiły wdzięczny
artystyczny motyw malowanego pejzażu. Pejzażowe tło,
które
niekiedy stanowiło centralną część artystycznego
przekazu nadawało szczególnie silny element symbolicznego
przesłania. W proponowanej artystycznej wypowiedzi zamek,
a w
szczególności jego ruiny, osadzony jest w kontekście tła
gdzie symetryczne geometryczne formy przetykane są fraktalowym
złożonym wizualnym wzorem. Fraktal jako ilustracja
działania dynamicznego systemu gdzie niezorganizowana forma zwana
chaosem nawiązuje do symbolicznej interpretacji walki dobra ze
złem czy też prapoczątku i śmierci,
stanowi
środek artystyczny wizualnej wypowiedzi pozwalający na tego
typu filozoficzno-artystyczną syntezę. Z drugiej strony symetria
a w zasadzie symetryczne figury to nawiązanie do porządku
osadzonego w kontekście jasnych reguł zwanych prawami
geometrycznymi. Ta odwieczna walka dobra ze złem to
zalążek władzy ukonstytuowanej na bazie prawa
egzekwowanego przez ziemski wymiar sprawiedliwości zmaterializowanej
w postaci władcy czy też zastępów rycerskich i niebotycznych
zamkowych fortyfikacji. Ten prapoczątek tworzonego świata
wyłaniającego się z otchłani chaosu,
reguła
upchnięta w zaułek ledwie zauważalnego
uniwersum, tworząca zręby tego co dzisiaj jawi się jako
bezmiar kosmosu, ten Boski akt twórczy ma swe dopowiedzenie w twórczym akcie wolnej woli zdanej na igraszkę tych potężnych
żywiołów życia i śmierci. Architektoniczny element
twórczego aktu oblekającego nieokrzesany żywioł
bezkształtnej formy w geometryczną bryłę prawa
nadającego oku możność rozpoznania zamysłu
architekta, to źródło różnorakich architektonicznych
trendów pozostawiających w spadku zamkowe budowle nie
ulegające historycznej anihilacji. Nawet zamkowe ruiny
stanowią zapis tego odwiecznego zmagania przeciwstawnych
sił. Walka, wojna, śmierć ten fraktalowy wątek,
tragizm
i zarazem piękno bohaterskich czynów to tło tej zamkowej
epopei. Architektoniczny zamysł,
prawo, władza, piękno
dzieła budowniczych zamkowych konstrukcji a przy tym wszczepianie
geometrycznych reguł matematycznych figur w kamienne bloki
budowlanego materiału to przekaz życia i objawionego prawa.
To
nawiązanie do interpretacyjnego klucza zamieszczonych w
książce kompozycji obrazowych ma na celu zachęcenie
czytelnika do postrzegania przekazu artystycznego poprzez pryzmat
głebokiej filozoficzno-symbolicznej warstwy ikonograficznej. Ta
swego rodzaju ikono-hermeneutyka to próba wieloaspektowego ukazania zamku
jako symbolu władzy i strażnika wartości.
|