Sacrum - Paintings
Obrazy z serii Sacrum nawiązują do najlepszych
przykładów arcydzieł sztuki światowej i są
wizualną interpretacją obrazów wielkich mistrzów takich jak
Rafael czy Tycjan. Obrazy te były tworzone przez prof. Z. Leś
od 1983 do 2020 roku. Obrazy tej serii stanowią swoistą
wykładnię teologiczną ikoniczne hermeneutyki opartej na
badaniach nad rozumieniem w naszym instytucie SQJRIU. Nie istnieje
żadne naukowe opracowanie dotyczące złożoności
interpretacyjnej dzieł sztuki sakralnej malarstwa europejskiego w
nieznacznym nawet stopniu ukazujące problem „profanacji” w
odniesieniu do niekiedy bardzo świadomie montowanego „collage” zła
w koegzystencji dobra, piękna spowitego zgrzybiałym nalotem brzydoty
czy też prawdy w upiornym „uścisku” fałszu i zakłamania.
Manipulatorska moc muzeów i galerii powinna przynajmniej niewielkim
stopniu zostać odtajniona dzięki naukowym badaniom naszego
instytutu naukowego. Komentarze do poszczególnych dzieł sztuki
są „parafrazą” analiz historyków sztuki. Dla nas Katolików jest
czymś obraźliwym jeżeli tak na wystawie jak i w albumie świadomie zaciera się granice między sacrum i profanum,
i musimy
być poddawani terrorowi ‘estetyki’ pewnych mniejszości.
1. El Greco “Trójca
Święta” (“Holy
Trinity”)
Obraz
przedstawia Boga Ojca, który ukazuje ludzkości ciało martwego
Syna, a Duch Święty w postaci gołębicy unosi się
nad nimi. Centrum kompozycji zajmuje martwe i bezwładne ciało
Chrystusa, które podtrzymywane jest przez Boga Ojca. Postać
Zbawiciela jest wyidealizowana, na ciele widoczne są rany
świadczące o wypełnieniu misji Odkupienia. Bóg Ojciec
przedstawiony został jako starszy mężczyzna z mitrą
na głowie, unoszący się nad nimi Duch Święty
otoczony jest jaskrawym, żółto-pomarańczowym
światłem symbolizującym niebiańską
światłość. Kompozycję uzupełniają
postacie zatroskanych aniołów, pod nogami Chrystusa i połami
płaszcza Boga Ojca widoczne są niewielkie głowy
cherubinów.
2. Tycjan „Maria z
Dzieciątkiem i świętymi” („Madonna with Child and four
saints”)
Obraz
przedstawia Matkę Bożą z Dzieciątkiem na ręku, w
towarzystwie czterech świętych. Z lewej strony Jan Chrzciciel
podtrzymuje Jezusa. Z przodu ukazana jest z profilu Maria Magdalena, z
tyłu św. Paweł z mieczem a z prawej strony św.
Hieronim z krzyżem.
3. Ivan Kramskoi “Chrystus na pustyni” („Christ in the wilderness”)
Obraz
przedstawia Chrystusa, ubranego w czerwonawą szatę i
niebieskawy płaszcz, w pozycji siedzącej, z rękami
ułożonymi na kolanach, dłońmi złożonymi i
splecionymi palcami, wpatrzonego w kamieniste podłoże. Twarz
Jezusa jest poważna, wyraża głęboką zadumę
i wewnętrzną koncentrację. Przejmującym
szczegółem są bose stopy Chrystusa, kierujące uwagę
widza w stronę drogi ku męce i śmierci, po której Syn
Człowieczy zdecydował się pójść.
Światło pada na Jezusa od tyłu i z lewego boku,
pozostawiając jego oblicze w cieniu. Kolorystyka obrazu jest
stonowana. Dolną jego część zajmuje szarość
kamienistego pagórka[6], górną delikatny błękit nieba, ożywiony
jedynie przez podłużne granatowe chmury, kładące
się płasko nad horyzontem.
4. El Greco „Obnażenie Chrystusa z szat” („The Disrobing of Christ”)
Kompozycja
pozbawiona jest odniesień przestrzennych, z gęstym tłumem
siepaczy i żołnierzy, w centrum którego pojawia się
monumentalna, w czerwonej szacie postać Chrystusa o pięknym,
ludzkim i natchnionym obliczu.
5.
Jacopo Pontormo “Zdjęcie
z krzyża” (“Deposition
from the Cross” )
Za
tematykę obrazu przyjmuje się zdjęcie z krzyża i
złożenie do grobu, choć brakuje tradycyjnych elementów
związanych z tym wydarzeniem. Nie ma krzyża, ani grobu, ani
gwoździ, a ciało Jezusa nie posiada żadnych ran ani
śladów cierpienia. Maryja w błękitnych szatach, oddzielona
od syna, jest namalowana jako piękna, młoda kobieta; artysta
odwołuje się do Jej symbolicznej czystości i piękna. Obraz
“Zdjęcie z krzyża” to
jeden z najbardziej znanych i najpiękniejszych obrazów tego
oryginalnego artysty.
1. El Greco “Trójca Święta”
2. Tycjan „Maria z Dzieciątkiem i
świętymi" 3. I.
Kramskoj „Chrystus na pustyni”
1. El Greco „Obnażenie Chrystusa z szat”
5.
Pontormo „Zdjęcie z krzyża”
|
6. Andrea del Sarto “Wniebowzięcie
Maryi” (“Assumption of the Virgin”)
Andrea del Sarto namalował to dzieło używając
swojego poprzedniego „Wniebozięcia Panciatichi” jako wzór. Obraz
przedstawia Wniebowzięcie Maryi, która wznosi się do nieba w
chmurze, w górnej części obrazu, otoczona aniołkami. W dolnej części obrazu, grupa
apostołów zgromadzonych wokół pustego grobu spogląda na
wznoszącą się Maryję. Św. Mikołaj,
klęczący i patrzący w stronę widza jest niekiedy
identyfikowany jako autoportret Andrea del Sarto. Po prawej stronie
klęczy błogosławiona Małgorzata z Kortony. Na
uwagę zasługuje kompozycja obrazu, gdzie ciemne tło wyraźnie
oddziela górną część obrazu (niebo) od dolnej
części (ziemi). Stojący apostoł służy jako ‘łącznik’
pomiędzy górną i dolną częścią obrazu.
7. Govanni
Bellini
“Madonna z Dzieciątkiem i Świętymi”
(“Madonna with Saints“)
Obraz przedstawia tradycyjną scenę w ujęciu sacra
conversazione. Pośrodku, w głębi absydowej niszy, na podwyższonym tronie,
siedzi Matka Boża. Na rękach trzyma Dzieciątko Jezus, które ma
podniesioną dłoń w geście błogosławieństwa. Wokół znajdują się cztery
postacie świętych. Po prawej stronie stoi święta Łucja, trzymająca
naczynie w którym znajdują się jej oczy.
Atrybut nawiązuje do jej męczeńskiej śmierci pk. 300 rokiu, I do
strasznego czynu samookaleczenia. Święta wyłupała sobie oczy by stać się
mniej atrakcyjną dla mężczyzn po zesłaniu jej do domu schadzek. Od jej
postaci bije jasna poświata co ma nawiązywać do jej imienia – Lux po
łacinie oznacza światło. Obok niej stoi święty Hieronim czytający Biblię.
Jako jeden z Ojców Kościoła, który przełożył Biblię na język łaciński,
przedstawiany był ze swoim atrybutem, księgą, symbolizującą również
wielką mądrość. Święty skierowany jest w stronę widza. Po lewej stronie
stoi święta Katarzyna. Zgodnie z ikonografią chrześcijańską
przedstawiona została ze złamanym kołem, które nawiązuje do jej
męczeństwa na nabitym gwoździami kole. Obok niej, przodem do widza, stoi
święty Piotr. W prawej ręce tradycyjnie trzyma pismo święte a w lewej
klucze do bram niebios. Zgodnie z tradycją w scenach sacra conversazione
postać stojąca po lewej obrazu nawiązuje kontakt wzrokowy z
widzem. Wszystkie postacie są nieobecne, zamyślone.
U góry, nad Madonną, wisi strusie jaj, co ma symbolizować
cykliczność życia wyznaczonej narodzinami i śmiercią. U dołu siedzi
anioł grający na instrumencie.
8. Rafael “Madonna
Sykstyńska“ (“The
Sistine Madonna”)
Główną
treść obrazu tworzy tytułowa Matka Boża z Dzieciątkiem,
wraz z adorującymi ich papieżem Juliuszem II, ukazanym tutaj
jako św. Sykstus, oraz św. Barbarą. Postacie są
ukazane mniej więcej na tym samym planie, na tle niebiańskiej
przestrzeni, którą tworzą eteryczne anioły. Bardzo ciekawa
jest relacja pomiędzy poszczególnymi postaciami. Znajdujące
się na pierwszym planie dwa aniołki mają silny kontakt
wzrokowy ze św. Barbarą, natomiast adorujący wraz z
nią św. Sykstus skupia się wzrokowo wyłącznie na
Maryi i Chrystusie. Ci z kolei zwracają się wyłącznie
w stronę widza.
6. Andrea del Sarto “Wniebowzięcie
Maryi”
7. G. Bellini „Matka Boża ze
świętymi”
8. Rafael „Madonna Sykstyńska”
|
SCENY BIBLIJNE
1. Pieter
Bruegel starszy “Upadek zbuntowanych aniołów”
Na obrazie
upadli aniołowie wyobrażeni są jako spadające z nieba
stwory, które przeistaczają się w insekty, ryby z odnóżami
żab, dziwaczne ostrygi, czy skrzydlate gady. W centralnej
części obrazu widać św. Michała Archanioła
z mieczem w ręku, ubranego w złotą zbroję, który
strąca zbuntowane duchy w czeluści piekielne. Pomagają mu
w tym aniołowie ubrani w białe szaty. Plątanina
fantastycznych stworów budzi obrzydzenie ale i ciekawość,
gdyż w kreatywności Bruegel osiągnął tu szczyt
swych umiejętności. Od strony formalnej można
zauważyć, że mimo tłumu kłębiących
się ciał, nie doznaje się wrażenia chaosu i braku
przejrzystości. W geometrycznym użyciu linii i form mamy
już do czynienia z zapowiedzią stylistyki baroku.
Obraz posiada bardzo silne odniesienie do wszechobecnego, szczególnie
dzisiaj, kultu ziemskich bogów wszelkiego rodzaju masonerii i lewactwa.
2. Pieter
Bruegel starszy „Wieża Babel”
Bruegelowska wieża Babel, przypominająca kształtem
rzymską budowlę (koloseum), zajmuje większą
część obrazu. W tle widać miasto wraz z jego murami
połączonymi z wieżą systemem podziemnych korytarzy. W
prawym dolnym rogu znajduje się port ze statkami
dostarczającymi materiały potrzebne do budowy. W lewym dolnym
rogu została uwieczniona scena, której centralną postacią
jest król, który przybył, aby sprawdzić postępy w budowie.
Jest nim najprawdopodobniej władca babiloński Nimrod. Malarz
przedstawił go jako człowieka wyjątkowo pysznego, któremu
kłaniają się wszyscy, których napotyka na swej drodze. Obraz
pokazuje wieżę w jasnych tonacjach z użyciem ochry. Wieża
Babel to dzisiejsza kabalistyka naukowych ambicji sięgania w
otchłań ludzkiej rozpaczy i utratą jakże prostej drogi
ku Niebu, będącemu poza zasięgiem wehikułów
kosmicznych rejsów zdążających wprost w czeluści
piekielne.
1. Pieter Breugel the Elder “Upadek
zbuntowanych aniołów” 2. Pieter
Breugel the Elder “Wieża Babel”
|
ŚWIĘCI
1. Hieronim Bosch
“Kuszenie
św.
Antoniego” (“The Temptation of St. Anthony”)
Dzieło “Kuszenie
św. Antoniego” uważany jest za najwybitniejsze
dzieło Boscha. Obraz zaludnia mrowie ohydnych istot I rzeczy: olbrzymie
owoce, ogromne ryby, potężne szczury, stwory
składające się z jedynie z głowy I pary nóg, hybrydy
ludzko-zwierzęc, przedmioty-bestie (drzewo karmiące dziecko, amfora
osadzona na łapach, ptak z
czaprakiem na głowie). Św. Antoni został przedstawiony
jako brodaty starzec z laską, przyodziany w habit z kapturem. Na
jego ramieniu widnieje litera T (Theos-Bóg) a z pasa zwisa krzyż. Święty
zostaje poddany różnym pokusom, które udaje mu się
przezwyciężyć: odmawia modlitwę, wykonuje gest
błogosławieństwa, szuka ucieczki w lekturze tekstów
religijnych. Zdaje się zupełnie nieczuły na przerażające
istoty I
rozgrywające się
wokół niego zdarzenia. W dzisiejszym czasie coraz bardziej sprostaczałej
teologii interpretacyjny wątek tego obrazu potrąca o problem
bagatelizowania zatrucia środowiska zarazą powszechnej
demoralizacji w reklamie merkantylnych jakże niewinnych pokus,
1. Hieronymus Bosch “Kuszenie św. Antoniego”
|
|