Profanum – Paintings

Obrazy z serii Profanum nawiązują do najlepszych przykładów arcydzieł sztuki światowej i są wizualną interpretacją obrazów wielkich mistrzów takich jak Rafael, Rubens, Rembrandt, Botticelli,  Giorgione, Cezanne, Konczałowki czy Braque. Obrazy te były tworzone przez prof. Z. Leś. W badaniach nad rozumieniem bardzo jasno widoczny jest zakres znaczeniowy „sacrum” i „profanum”. Teologia to nie mitologia i w dzisiejszym świecie „kultury” zacieranie granic pomiędzy tymi sferami poznania prowadzi do swoistej pandemii bezrozumności czy też wszędobylskiej głupoty. Mitologiczne tematy to bezmiar naszych mrocznych ludzkich tęsknot, pragnień i pożądań skrytych we wnętrzu symbolicznych form i alegorycznych obrazów. Desymbolizacja wsparta na alchemii znaczeń tylko w niewielkim stopniu przybliża nas do celu stąpania po pewnym gruncie ikoniczne hermeneutyki. Ten mroczny świat nieogarniętego symbolu i alegorycznej formy można rozjaśnić tylko przy pomocy teologicznej wiedzy lub też mistycznego doświadczenia, tak niestety niedostępnego dla ogromu demograficznego zatłoczenia. Mimo pozoru swej nieistotności znaczeniowej „pejzaż” czy „martwa natura” przemawiają niekiedy bardzo silnie językiem ikonicznej polifonii. Tutaj to już tylko platońskie oko i zmysł widzenia niewidzialnych zjawisk w postaci postbergsonowskiej intuicji.

 

SCENY MITOLOGICZNE

 

1. Sandro di Botticelli „Narodziny Wenus”      („The Birth of Venus”)

Obraz ten odtwarza antyczny mit, zgodnie z którym bogini Wenus zrodziła się z piany morskiej w całym blasku swej urody. Wenus ukazana jest na obrazie w momencie, gdy przybija do brzegu, popychana łagodnie wiejącym wiatrem, podczas gdy jedna z Godzin zbliża się ku niej z płaszczem, aby ją osuszyć. Postać Wenus jest skromna i niewinna choć ukazana w całej swej nagości. Twarz przechyloną na bok przenika utajona melancholia.

 

2. Giorgione „Śpiąca Wenus”      („The Sleeping Venus”)

Giorgione malując Venus, nawiązuje do mitologii Greków, którzy wyobrażali sobie bogów na podobieństwo ludzi, tyle tylko, że idealnych. Venus jest śpiąca, pozbawiona świadomej siebie rzeczywistości oraz statyczna, bezczasowa. Jako tło dla ideału reprezentowanego prze Venus występują świat przyrody i świat ludzi. W porównaniu z postacią Venus, ani przedstawione na obrazie ukształtowanie przyrody (pagórki), ani te ludzkie zabudowania na pagórku (w prawym górnym rogu obrazu) nie są aż tak piękne.

 

 

 

SCENY MITOLOGICZNE

 

      

1. S. Botticelli “Narodziny Wenus”                           3. Giorgione “Śpiąca Wenus”

 

 

 

4. Rembrandt Danae”       („Danae”)

Obraz Rembrandta prawie w całości wypełnia wielkie łoże, na którym leży Danae, mityczną piękność, która spogląda przed siebie, w lewą stronę obrazu. Wyciąga w tamtą stronę dłoń, jakby próbując coś lub kogoś pochwycić, przywołać do siebie. W tę samą stronę spogląda także starsza służąca, ukryta dość niestandardowo za baldachimem łoża, w ręku trzymając klucze – to aluzja do uwięzienia Danae w wieży.

Na obrazie nie ujrzymy złotego deszcze pod postacią którego, zgodnie z tradycją, Zeus miał odwiedzać Danae, lecz leżącą Danae oświetla snop światła, co jest nowatorskim pomysłem Rembrandta..  

 

5. Rubens „Porwanie córek Leukipa    (Abduction of the Daughters of Leucippus)

Obraz przedstawia moment, kiedy Dioskurowie porywają córki swego wuja Leukipa. Porwanie i obrona, unaocznione w każdej z dwu par (Kastor w rzymskiej zbroi z dziewczyną, i Polydeukeus z dziewczyną) zostały scharakteryzowane w bardzo różny sposób. Kastor jest rycerskim mężczyzną, który unosi dziewczynę w sposób delikatny. W przypadku drugiej pary, dziewczyna silnie się broni, wywijając się z brutalnego uchwytu Polydeukesa.

 

 

              

4. Rembrandt Danae”                                                        5. Rubens „Porwanie córek Leukipa

 

 

 

1. Rubens Bitwa Amazonek      („The Battle of the Amazons”) 

Na moście i na obu brzegach rzeki Thermodon trwa bitwa między dowodzonymi przez Tezeusza Ateńczykami a Amazonkami, walczącymi bojowniczkami z Azji, które w wojnie trojańskiej stanęły po stronie Trojańczyków. Malarz ukazuje moment w którym nacierający z lewa Ateńczycy zepchnęli Amazonki na wąski most. W ten sposób powstał barokowy rytm żywiołowego ruchu o wielkiej gwałtowności.

Rubens, jako jeden z nielicznych malarzy, potrafił oddać piękno i ognisty temperament rasowych koni. Jest to także odniesienie do dzisiejszego zrywu hord bojowniczek I bojowników o dominację perwersji nad normalnością. Tylko most jako symbol czegoś trwałego ma szanse uratować się przed nawałnicą tego mitycznego szaleństwa.

 

2. Rafael Szkoła ateńska        („The School of Athens”)

„Szkoła ateńska” to słynny fresk Rafaela Santi, który zdobi wnętrze Pałacu Watykańskiego. W centralnej części fresku widać Platona i Arystotelesa. Pierwszy z nich wskazuje ręką na niebo, drugi wykonuje analogiczny gest w kierunku ziemi. Platon ma twarz mistrza renesansowego malarstwa – Leonarda da Vinci I trzyma w ręku pisma kosmologiczne. Arystoteles z kolei został sportretowany z jednym ze swoich najważniejszych dzieł „Etyką nikamachejską”. Zarówno przy Platonie jak i przy Arystotelesie stoją ich uczniowie, kontynuatorzy myśli filozoficznej mistrzów. Na schodach szkoły siedzi Diogenes, poniżej za widać Heraklita. Ten ostatni ma zamyślone oblicze i podpiera głowę ręką, opierając się o kamienny blok. Heraklit ma twarz Michała Anioła. Obok niego stoi Pitagoras, trzymający otwartą księgę z matematycznymi obliczeniami. Na lewej części fresku artysta umieszcza szczęśliwego Epikura. Inne ważne postaci, które się tu pojawiają to: Sokrates, Euklides (przedstawiony z cyrklem), a także sofiści i stoicy. Filozofia która nie kształtuje wnętrza łaknącego prawdziwego światła wiary odsyła do niedopowiedzianej sceny kiedy to materialistyczny oszołom bez cienia filozoficznej zadumy wskazuje w dół, samo dno. Ideał sięgnął rynsztoku.

 

 

      

1. Rubens “Bitwa Amazonek”                                2. Rafael “Szkoła ateńska”

 

 

 

MARTWA NATURA

 

1. Paul Cezanne „Martwa natura z zasłoną”      (”Still life with a Curtain” )

Wisząca prostokątna zasłona dzieli tło obrazu na dwie części. Fałdy na tkaninie tworzą trójkąty, które są w harmonii z kompozycją na stole. Stół wydaje  się uniesiony I podniesiony ponad jedną krawędź. Do kształtowania wnętrza obrazowego używane są cienie, napisane tonami kontrastującymi z głównym kolorem.

  

2. Piotr Konczałowski „Martwa natura z oliwkami”   (”Still life with olives” )

Konczałowski jest jednym z niezrównanych mistrzów malowania martwych natur. Jednym z jego najlepszych dzieł jest martwa natura z oliwkami.

 

 

3. Georges Braque Martwa natura”    („Still life”)

Ta kubistyczna forma to jakże inny sposób obrazowania i budowania przestrzennych relacji. Percepcyjne doznanie transformowane poprzez rozumowy ogląd uwidacznia złożony mechanizm tworzenia ikonicznego przesłania. Alegoria strukturalno-przestrzenna to już nie współigranie ze zjawiskowością czasoprzetrzeni lecz drążenie poznawczych korytarzy w samoświadomości konstytuującej wizję rzeczywistości z cegiełek percepcyjnego powidoku.

 

 

                    

1. P. Cezanne  Martwa natura z zasłoną”                                  2. P. Konczałowski „Martwa natura z oliwkami”

 

Braque_11

3. G. Braque „Martwa natura”

     

 

 

 

 

PEJZAŻ

 

1. Iwan Ajwazowski  Burza na morzu północnym”   („The Shipwreck on Northern sea”)

Obraz „Burza na morzu północnym” to jeden z ostatnich romantycznych obrazów Ajwazowskiego, który ukazuje bezradność człowieka wobec potęgi kipiącego gniewem oceanu i kruchość ludzkiego życia, które jakże łatwo stracić. Całe płótno obrazu zatopione jest w czerni, którą rozjaśnia jedynie wąska struga bladego, księżycowego światłą, padającego przez środek obrazu. Na tle ogólnego obrazu artysta uchwycił chmury zniszczone przez huraganowy wiatr. W lewym dolnym rogu widać kołyszącą się rozpaczliwie na falach łódkę z kilkorgiem ludzi. Na dalszym planie można dostrzec mocno przechylony statek, miotany przez fale. Nawet chmury przybierają dziwne kształty, układając się w szeroko rozwartą paszczę. Artysta starał się przekazać uczucie straszliwej burzy na morzu, gwałtownych podmuchów wichury i uderzenia ogromnych fal. Cały obraz wywołuje dreszcz przerażenia, który potęguje jeszcze wąska, ciemna gama barw.

  

 A

1. I. Ajwazowski „Burza na morzu północnym”

           

  

 

 

 

 

 

Copyright the Queen Jadwiga Foundation